środa, 19 stycznia 2011

Pierwsze dni w Danii. Jakie formalności w urzędach?

W skrócie wygląda to tak:



Potrzebujemy numeru CPR (taki nasz PESEL i NIP w jednym) i karty podatkowej. W tym celu udajemy się do SKATU (urząd podatkowy). Musimy wziąść ze sobą paszport lub dowód osobisty i umowę z pracodawcą. Wypełniamy formularz i wszystko przyjdzie pocztą na wskazany przez nas adres. Czekamy na to około tygodnia, jeśli mamy trochę szczęcia to dostaniemy wszystko "od ręki".

Musimy też udać się do Kommune (Urząd Miasta) zameldować się i wyrobić żółtą kartę (ubezpieczenie zdrowotne, ale też potrzebna do wielu innych rzeczy). Żółta karta przyjdzie pocztą. Poprośmy też od razu o potwierdzenie zameldowania. Do zameldowania potrzebujemy paszportu lub dowodu,umowę najmu mieszkania, oraz pismo ze skatu z potwierdzeniem nadania numeru CPR.

Następny krok to udanie się i rejestracja w Statsforvaltningen (na to mamy 3 miesiące)

Potrzebujemy jeszcze konta w banku. Każda placówka może wymagać trochę innych dokumentów, więc warto wziąść wszystkie ze sobą)

1 komentarz:

  1. Fajny wpis. W duńskich urzędach mają bardzo usprawnione wszystkie procedury, przez co wszystkie formalności załatwia się błyskawicznie. U nas, żeby dogonić te braki co raz więcej urzędów decyduje się na oprogramowanie dla administracji publicznej od TETA Unit4. Pozwala ona bardzo usprawnić działanie spółki

    OdpowiedzUsuń